Bến xe đằng sau nhà ga
Vientian (DR)
Vientian (DR)
China Development Bank backs Laos-China railway link
Vientiane (dpa) - The state-owned China Development Bank will take responsibility for financing a 7-billion-dollar Laos-China railway project linking the two neighbouring countries, media reports said Thursday.
A delegation from the Chinese bank met with Lao President Choummaly Sayasone in Vientiane Wednesday to discuss the 421-kilometre railway link, the state-run Vientiane Times reported.
'It is Laos' biggest project of the 21st century and will contribute greatly to national development,' Choummaly said after the talks.
Construction of the line between the China-Laos border and the Lao capital Vientiane is due to begin this year.
China Development Bank is the state bank responsible for financing China's main infrastructure developments, such as Three Gorges Dam and Shanghai Pudong International Airport.
'We are responsible for seeking funding for the project and will pay close attention to encouraging financial contributions,' China Development Bank President Jiang Chaoliang said.
The high-speed railway project is part of the Kunming-Singapore rail link, which aims to boost trade and tourism between South-East Asia and China.
China is now the leading foreign investor in Laos, with projects worth 2.9 billion dollars in the communist country.
-Dự án đường sắt của Trung Quốc làm hàng ngàn dân Lào phải bỏ nơi cư trú
Dân làng Bopiat, miền bắc nước Lào là những nạn nhân đầu tiên của dự án đường sắt nối liền tỉnh Côn Minh đến Singapore. Bị đuổi khỏi quê hương vào năm 2005 nhường chỗ cho Trung Quốc xây sòng bạc, hàng ngàn dân làng này lại phải khăn gói dời nhà để Trung Quốc xây đoạn đường xe lửa từ Côn Minh đến thủ đô Vientian.
-Vientiane (dpa) - The state-owned China Development Bank will take responsibility for financing a 7-billion-dollar Laos-China railway project linking the two neighbouring countries, media reports said Thursday.
A delegation from the Chinese bank met with Lao President Choummaly Sayasone in Vientiane Wednesday to discuss the 421-kilometre railway link, the state-run Vientiane Times reported.
'It is Laos' biggest project of the 21st century and will contribute greatly to national development,' Choummaly said after the talks.
Construction of the line between the China-Laos border and the Lao capital Vientiane is due to begin this year.
China Development Bank is the state bank responsible for financing China's main infrastructure developments, such as Three Gorges Dam and Shanghai Pudong International Airport.
'We are responsible for seeking funding for the project and will pay close attention to encouraging financial contributions,' China Development Bank President Jiang Chaoliang said.
The high-speed railway project is part of the Kunming-Singapore rail link, which aims to boost trade and tourism between South-East Asia and China.
China is now the leading foreign investor in Laos, with projects worth 2.9 billion dollars in the communist country.
-Dự án đường sắt của Trung Quốc làm hàng ngàn dân Lào phải bỏ nơi cư trú
Dân làng Bopiat, miền bắc nước Lào là những nạn nhân đầu tiên của dự án đường sắt nối liền tỉnh Côn Minh đến Singapore. Bị đuổi khỏi quê hương vào năm 2005 nhường chỗ cho Trung Quốc xây sòng bạc, hàng ngàn dân làng này lại phải khăn gói dời nhà để Trung Quốc xây đoạn đường xe lửa từ Côn Minh đến thủ đô Vientian.
Trong bài phóng sự, hãng tin AFP tường thuật thảm cảnh của hơn 1000 dân làng Bopiat trường hợp tiêu biểu của một dân tộc thấp cổ bé miệng. Năm 2005, khi chính phủ Lào cho Trung Quốc xây khách sạn và sòng bạc tại Boten sát biên giới thì dân làng bị trục xuất khỏi quê quán.
Ba năm sau mỗi gia đình được đền bù một số tiền từ 5 đến 7 triệu kip, khoảng từ 500 đến 700 đôla. Dân làng có phương tiện xây nhà tại khu định cư mới cách làng cũ 10 km nhưng ngược lại không có đất canh tác. Bây giờ, họ được lệnh phải bỏ làng mới đi nơi khác để cho Trung Quốc thực hiện dự án đường xe lửa nối Côn Minh với Singapore ngang qua Vientian.
Lần này chính phủ Lào chỉ mới hứa hẹn đền bù nhưng chưa có gì cụ thể. Nhưng chưa chi mà công nhân Trung Quốc đã khởi công đào xới ngay giữa ngôi làng, chuẩn bị đặt đoạn đường sắt đầu tiên. Theo AFP, nhiều người dân lo ngại cho tương lai nhưng dường như họ chấp nhận số phận hẩm hiu.
Một nhà quan sát quốc tế thẩm định là dân làng Bopiat, cũng như đồng bào của họ bị trục đuổi di dời nhường chỗ cho các công trình xây dựng đập thủy điện , một con đường do Trung Quốc hay Việt Nam đầu tư đều không có cách nào phản đối. Vì phản đối là họ sẽ « gặp vấn đề ».
Tuy nhiên nhà nhân chủng học Olivier Evrade dự báo dự án đường sắt « bất chợt » này có thể gây ra nhiều xáo trộn « xã hội » trong một số làng mạc. Theo báo chí chính thức Lào thì tuyến đường xe lửa cao tốc này dài 421 km nối liền Côn Minh với Vientian được khởi công trong tháng này và hoàn tất năm 2015.
Ba năm sau mỗi gia đình được đền bù một số tiền từ 5 đến 7 triệu kip, khoảng từ 500 đến 700 đôla. Dân làng có phương tiện xây nhà tại khu định cư mới cách làng cũ 10 km nhưng ngược lại không có đất canh tác. Bây giờ, họ được lệnh phải bỏ làng mới đi nơi khác để cho Trung Quốc thực hiện dự án đường xe lửa nối Côn Minh với Singapore ngang qua Vientian.
Lần này chính phủ Lào chỉ mới hứa hẹn đền bù nhưng chưa có gì cụ thể. Nhưng chưa chi mà công nhân Trung Quốc đã khởi công đào xới ngay giữa ngôi làng, chuẩn bị đặt đoạn đường sắt đầu tiên. Theo AFP, nhiều người dân lo ngại cho tương lai nhưng dường như họ chấp nhận số phận hẩm hiu.
Một nhà quan sát quốc tế thẩm định là dân làng Bopiat, cũng như đồng bào của họ bị trục đuổi di dời nhường chỗ cho các công trình xây dựng đập thủy điện , một con đường do Trung Quốc hay Việt Nam đầu tư đều không có cách nào phản đối. Vì phản đối là họ sẽ « gặp vấn đề ».
Tuy nhiên nhà nhân chủng học Olivier Evrade dự báo dự án đường sắt « bất chợt » này có thể gây ra nhiều xáo trộn « xã hội » trong một số làng mạc. Theo báo chí chính thức Lào thì tuyến đường xe lửa cao tốc này dài 421 km nối liền Côn Minh với Vientian được khởi công trong tháng này và hoàn tất năm 2015.
-Upheaval along the tracks for Laos villagers (Straits Times)-BOPIAT, Laos - THE people of Bopiat have particular reason to resent the Chinese workmen drilling in the centre of their village in the mountainous far north of Laos.
Around a thousand of them have been told to move because their homes lie in the path of a planned high-speed railway line, funded by Beijing, that will cut across Southeast Asia's smallest economy from the Chinese border to Vientiane.
It will be the third time in six years they have uprooted their lives, after they had to sacrifice their first village to make way for a Chinese casino in 2005.
'Now the train will come here. We are angry. We don't want to move again,' said 58-year-old Mai Phu.
The Boten-Vientiane line will be the first railway in landlocked Laos, apart from a short stretch of track near the Thai border, and just one link in a vast network set to connect the southwestern Chinese city of Kunming with Singapore.
Workmen are busily preparing the ground for the tracks, but local people still have no idea where they should move to, or how much they will be compensated for the loss of their homes. -- AFP